Om du driver företag med närvaro på nätet är konverteringsoptimering ett av de viktigaste koncepten att hålla reda på. Konverteringsoptimering handlar om att maximera din konverteringsgrad, det vill säga mängden kunder som genomför ett köp eller en bokning i förhållande till ditt totala antal besökare på sidan. Genom att sätta upp mål, experimentera och följa upp i Google Analytics kan du med konverteringsoptimering ta din lönsamhet till helt nya nivåer.

Så kommer du igång

Steg ett är alltid att bestämma vilka konverteringar du vill mäta. Detta kan du basera på de övergripande verksamhetsmålen. Det kan till exempel handla om ett slutfört köp, men också något så enkelt som att en kund begär mer information via ett formulär på din hemsida. Dessa mål kan du sedan koppla till Google Analytics, så att du kan mäta hur många besökare du har respektive hur många som faktiskt konverterar.

Jobba du vidare med konverteringsoptimering

Google Analytics är ett ovärderligt verktyg när du jobbar med konverteringsoptimering, som låter dig sätta upp mål och se hur väl du uppfyller dem. Men även om det finns flera gratis guider till konverteringsoptimering och Google Analytics på både grundläggande och avancerad nivå så är det ofta något som kräver experthjälp i längden. Som tur är kan du enkelt få mer information online om det skulle behövas.